TUGAS INDIVIDU
Nama Dosen : Mustaqim Muhallim, S.Ag.
AL-ISLAM DAN KEMUHAMMADIYAHAN
KONSEPSI IBADAH MENURUT AJARAN ISLAM
DI SUSUN OLEH :
NAMA : YUSRIKA BAHARA
NIM : K 10540 7877 12
KELAS : E
JURUSAN : PGSD S.1 PPKHB
FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN
UNIVERSITAS
MUHAMMADIYAH MAKASSAR
2012/2013
KONSEP IBADAH DALAM ISLAM
A. Pendahuluan
Hidup manusia dibumi
ini bukanlah suatu kehidupan yang tidak mempunyai tujuan dan bukanlah mereka
boleh melakukan sesuatu mengikuti kehendak perasaan dan keinginan tanpa ada
batas dan tanggungjawab. Tetapi penciptaan makhluk manusia di bumi ini adalah
mempunyai suatu tujuan dan tugas risalah yang telah ditentukan dan ditetapkan
oleh Allah SWT. Tugas dan tanggungjawab manusia sebenarnya telah nyata dan
begitu jelas sebagaimana terkandung di dalam al-Quran yaitu tugas melaksanakan
ibadah mengabdikan diri kepada Allah SWT dan tugas sebagai khalifah-Nya dalam
makna mentadbir dan mengurus bumi ini mengikuti undang-undang Allah dan
peraturan- Nya.
Tugas
beribadah dan mengabdi diri kepada Allah SWT dalam rangka melaksanakan segala
aktiviti pengurusan bumi ini yang tidak terkeluar dari garis panduan yang
datang dari Allah swt. dan dikerjakan segala kegiatan pengurusan itu dengan
perasaan ikhlas kerana mencari kebahagian dunia dan akhirat serta keredaan
Allah SWT.
Allah
SWT telah menyediakan garis panduan yang lurus dan tepat kepada manusia dalam
rangka pengurusan. Allah dengan rasa
kasih sayang kepada manusia diturunkannya para rasul dan bersamanya garis
panduan yang diwahyukan dengan tujuan supaya manusia itu boleh mengurus diri. Mereka
dengan pengurusan yang lebih sempurna dan bertujuan supaya manusia itu dapat
hidup sejahtera dunia dan akhirat.
B. Pengertian
Ibadah
Kata ibadah berasal daripada kata`abdun’. Ibadah dari segi
bahasa bererti patuh, taat, setia, tunduk, menyembah dan memperhambakan diri
kepada sesuatu. Dari segi istilah agama Islam pula ialah tindakan, menurut,
mengikut dan mengikat diri dengan sepenuhnya kepada segala perkara yang
disyariatkan oleh Allah SWT dan diserukan oleh para Rasul-Nya, sama ada ia
berbentuk suruhan atau larangan. Ibnu Taimiah pula memberi takrif Ibadah, yaitu
nama bagi sesuatu yang disukai dan kasihi oleh Allah swt. Perintah Allah dan
Rasul-Nya ini hendaklah ditunaikan dengan perasaan penuh sadar, kasih dan cinta
kepada Allah, bukan kerana terpaksa atau kerana yang lain dari cintakan
kepada-Nya. Para Nabi dan Rasul merupakan hamba Allah yang terbaik dan sentiasa
melaksanakan ibadah dengan penuh kesempurnaan di mana setiap arahan Tuhannya,
mereka patuhi dengan penuh perasaan cinta dan kasih serta mengharap keredaan
dari Tuhannya. Mereka menjadi contoh teladan yang paling baik kepada kita semua
dalam setiap pekerjaan dan amalan sebagaimana yang dianjurkan oleh al-Quran itu
sendiri.
Firman Allah SWT dalam surah Al-Ahzab ayat 21 :
ôs)©9 tb%x. öNä3s9 Îû ÉAqßu «!$# îouqóé& ×puZ|¡ym `yJÏj9 tb%x. (#qã_öt ©!$# tPöquø9$#ur tÅzFy$# tx.sur ©!$# #ZÏVx. ÇËÊÈ
Arinya : “sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu
suri teladan yang baik bagimu yaitu bagi orang-orang yang mengharap rahmat
Allah SWT dan kedatangan hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah".
maksudnya: “Sesungghnya bagi mu, apa yang ada pada diri
Rasulullah itu contoh yang paling baik”. (al-Ahzab: 21) Sesetengah ulama
mengatakan bahawa perhambaan (ibadah) kepada Allah hendaklah disertai dengan
perasaan cinta serta takut kepada Allah swt. dan hati yang sihat dan sejahtera
tidak merasa sesuatu yang lebih manis, lebih lazat, lebih seronok dari
kemanisan iman yang lahir dari pengabdian (ibadah) kepada Allah swt. Dengan ini
maka akan bertautlah hatinya kepada Allah dalam keadaan gemar dan ridha.
C.
Ruang Lingkup Ibadah
Islam adalah
suatu cara hidup yang lengkap dan sempurna, yang merangkumi semua bidang
kehidupan dunia dan akhirat, di mana dunia merupakan tanaman atau ladang yang
hasil serta keuntungannya akan dituai dan dinikmati pada hari akhirat kelak.
Ibadah dalam
Islam meliputi semua urusan kehidupan yang mempunyai paduan yang erat dalam
semua lapangan hidup dunia dan akhirat, tidak ada pemisahan antara kerja-kerja
mencari kehidupan di muka bumi ini dan hubungannya dengan balasan akhirat.
Islam mengajarkan kepada kita setiap apa juga amalan yang dilakukan oleh
manusia ada nilai dan balasan sama ada pahala atau siksa. Inilah keindahan
Islam yang disebut sebagai ad-Deen yang lengkap sebagai suatu sistem hidup yang
boleh memberi kesejahteraan hidup penganutnya di dunia dan di akhirat.
Dengan kata
lain setiap amalan atau pekerjaan yang membawa manfaat kepada individu dan
masyarakat selama ia tidak bercanggah dengan syarak jika sekiranya ia memenuhi
syarat-syaratnya, seperti dikerjakan dengan ikhlas kerana Allah semata-mata
bukan kerana mencari kepentingan dan mencari nama serta ada niat mengharapkan
balasan dari manusia atau ingin mendapat pujian dan sanjungan dari manusia;
maka amalan-amalan yang demikian akan mejadi ibadah yang diberi pahala di sisi
Allah swt di akhirat kelak, insya’-Allah.
Berdasarkan
kepada konsep ibadah tersebut maka setiap perbuatan pertolongan baik kepada
orang lain seperti membantu orang sakit, tolong merengankan beban dan kesukaran
hidup orang lain, memenuhi keperluannya, menolong orang yang teraniaya,
mengajar dan membimbing orang yang jahil adalah ibadah.
Termasuk
juga dalam makna ibadah ialah setiap perbuatan, perkataan manusia zahir dan
batin yang disukai dan diredai oleh Allah swt. Bercakap benar, taat kepada ibu
bapa, amanah, menepati janji, berakata benar, memenuhi hajat keperluan orang
lain adalah iabadah.
Menuntut
ilmu, menyuruh perkara kebaikan dan mencegah segala kejahatan, berjihad,
memberi pertolongan kepada sesama manusia, dan kepada binatang, berdoa, puasa,
sembahyang, membaca al-Quran semuanya itu juga adalah sebahagian dari ibadah.
Begitu juga
termasuk dalam pengertian ibadah cinta kepada Allah dan Rasul-Nya, melaksanakan
hukum-hukum Allah, sabar menerima ujian, bersyukur menerima nikmat, reda
terhadap qadha’ dan qadar-Nya dan banyak lagi kegiatan dan tindakan manusia
yang termasuk dalam bidang ibadah.
Kesimpulannya
ruanglingkup ibadah dalam Islam adalah terlalu terlalu luas yang merangkumi
semua jenis amalan dan syiar Islam dari perkara yang sekecil-kecilnya seperti
cara makan, minum dan masuk ketandas hinggalah kerja-kerja menguruskan kewangan
dan pentadbiran negara semuanya adalah dalam makna dan pengertian ibadah dalam
ertikata yang luas apabila semuanya itu dikerjakan dengan sebaik-baiknya dengan
menurut adab dan peraturan serta memenuhi syarat-syaratnya.
D. Macam-Macam Ibadah
Ibadah itu
banyak macamnya. Ia mencakup semua ketaatan yang nampak pada lisan, anggota
badan dan yang lahir dari hati. Seperti dzikir, tasbih, tahlil, dan membaca
Al-Qur’an; shalat, zakat, puasa, haji, jihad, amar ma’ruf nahi munkar, berbuat
baik kepada kerabat, anak yatim, orang miskin dan ibnu sabil. Begitu pula cinta
kepada Allah dan Rasul-Nya, khassyatullah (takut kepada Allah), inabah
(kembali) kepada-Nya, ikhlas kepada-Nya, sabar terhadap hukum-Nya, ridha dengan
qadha’-Nya, tawakkal, mengharap nikmat-Nya dan takut dari siksa-Nya.
Jadi, ibadah
mencakup seluruh tingkah laku seorang mukmin jika perbuatan itu diniatkan
sebagai qurbah (pendekatan diri kepada Allah ) atau apa-apa yang membantu
qurbah itu. Bahkan adat
kebiasaan yang dibolehkan secara syari’at (mubah) dapat bernilai ibadah jika
diniatkan sebagai bekal untuk taat kepada-Nya. Seperti tidur,
makan, minum, jual-beli, bekerja mencari nafkah, nikah dan sebagainya. Berbagai
kebiasaan tersebut jika disertai niat baik (benar) maka menjadi bernilai ibadah
yang berhak mendapatkan pahala. Karenanya, tidaklah ibadah itu terbatas pada
syi’ar-syi’ar yang biasa dikenal semata.
E.
Prinsip Ibadah
Adapun prinsip melaksanakan Ibadah sebagai berikut:
1. Niat lillahi ta’ala (Al-Fatihah/1:5)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ
الرَّحِيمِ (١) الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (٢) الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
(٣) مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (٤) إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (٥)
1.
dengan
menyebut nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. 2. segala puji[2]
bagi Allah, Tuhan semesta alam. 3. Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. 4. yang
menguasai di hari Pembalasan. 5. hanya Engkaulah yang Kami sembah, dan hanya
kepada Engkaulah Kami meminta pertolongan.
2. Ikhlas (Al-Bayinah/98:5)
وَمَا أُمِرُوا إِلا لِيَعْبُدُوا
اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلاةَ وَيُؤْتُوا
الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ
Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah
dengan memurnikan (ikhlas) ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama yang
lurus, dan supaya mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat; dan yang
demikian Itulah agama yang lurus.
3. Tidak menggunakan perantara
(washilah) (Al-Baqarah/2: 186)
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي
فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي
وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku,
Maka (jawablah), bahwasanya aku adalah dekat. aku mengabulkan permohonan orang
yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, Maka hendaklah mereka itu memenuhi
(segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu
berada dalam kebenaran.
4. Dilakukan sesuai dengan tuntunan al-Qur’an dan
sunnah
5. Seimbang antara dunia akherat (Al-Qashash/28:77)
وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ
الدَّارَ الآخِرَةَ وَلا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ كَمَا
أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الأرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا
يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ
Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu
(kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari
(kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah
telah berbuat baik, kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerusakan di (muka)
bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerusakan.
6.Tidak berlebih-lebihan (Al-A’raf/7:31)
يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ
عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ
الْمُسْرِفِينَ
Hai anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah di Setiap
(memasuki) mesjid[534], Makan dan minumlah, dan janganlah
berlebih-lebihan[535]. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang
berlebih-lebihan.
7. Mudah (bukan meremehkan) dan
Meringankan Bukan Mempersulit
(Al-Baqarah/2:286)
لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلا
وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لا
تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلا تَحْمِلْ عَلَيْنَا
إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلا
تُحَمِّلْنَا مَا لا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا
وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan
kesanggupannya. ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia
mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (mereka berdoa): “Ya Tuhan
Kami, janganlah Engkau hukum Kami jika Kami lupa atau Kami tersalah. Ya Tuhan
Kami, janganlah Engkau bebankan kepada Kami beban yang berat sebagaimana Engkau
bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau
pikulkan kepada Kami apa yang tak sanggup Kami memikulnya. beri ma’aflah kami;
ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong Kami, Maka tolonglah
Kami terhadap kaum yang kafir.”
Tidak ada komentar:
Posting Komentar